Khaya FM fined for using offensive racial language

Kaya FM has been fined by the Broadcasting Complaints Commission of SA for breaching the broadcasting code of conduct

By - May 27, 2013
Gavel and lawyer

Kaya FM has been fined R5000 by the Broadcasting Complaints Commission of SA (BCCSA) for using the word “coolie” in its morning breakfast show.

The commission ruled the use of the word in the radio station’s morning show was not derogatory, but offensive to children, it said in a statement on Monday.

The BCCSA ruled that Bob Mabena‘s and his co-host Kuli Roberts‘s use of the word did not amount to hate speech because other presenters had disapproved, saving it from such a finding.

However, the use of the word was grossly offensive in terms of the children’s clause of the broadcasting code of conduct.

Mabena used the word during a morning breakfast show on February 22. In the introduction of the show Mabena asked newsreader Mpho Raphata what she was doing. She responded she was “writing something for Kuli”, referring to Roberts.

Mabena responded with: “Are you writing for a Kuli?”

The discussion immediately turned to what Roberts had been wearing the previous day and on that day — traditional Indian outfits. The interaction centred around whether it was a sari or a punjabi.

Listener Mondre Bremner lodged a complaint with the BCCSA, arguing such names “were used to describe people of Indian descent, and [a] complete mockery was made of their attire in cultural aspects”.

“The word was used as a pun, a form of wordplay, on Kuli, which is the name of the co-host. In the present case, this fact could remove the sting from the word, and also mitigate against a finding that the use of the word amounted to the advocacy of hatred,” the commission said.

However, since it was likely that a large number of children comprised the early-morning audience, the code was contravened.

It was likely that a substantial number of children would have heard the presenter use the word “coolie” in regard to his colleague and would not have understood the value of the corrective measures taken, the commission said.

The complaint was upheld and a fine of R5000 was imposed.

More broadcasting news

DStv accused of anti-competitive behaviour: report

Communications minister Pule wants say in SABC board appointments

DoC plans to fast-track digital television rollout

SABC 3 in trouble over sex rating

Forum discussion

Shutterstock is the image partner of MyBroadband – more technology images

Join the conversation

Connect with Us

androidappletwitterfacebookgoogleplusfeednewsletter

Poll

Have you watched a movie at a Ster Kinekor or Nu Metro cinema in the last month?

View Results

Loading ... Loading ...

More News

Joburg taxi drivers protest against Uber

Uber logo

A group of taxi drivers launched protest action against internet ride sharing service Uber in Johannesburg on Friday without the necessary permission from local police.

This week’s awesome tech and gadget deals

Sale Deals

Here are this week’s best tech and gadget deals – go forth and spend.

Wind energy on the up in South Africa

Wind Turbine

Wind energy is around half of all renewable energy currently produced in South Africa. As we lurch from one day of load shedding to the next, the sector is showing no sign of losing speed, rather the opposite.

Casio smart watch on the way: report

Casio watches

The Japanese watch maker has told the Wall Street Journal it will use its expertise to launch a smart watch.

X

Newsletter Subscription


Name
Email *
Enter the following to confirm your subscription *
Captcha image


Free MyBroadband Newsletter
Subscribe
X
bool(true)