Pule takes Sunday Times to Ombudsman over “defamatory articles”

Communications Minister Dina Pule takes Sunday Times to press ombudsman over what she calls defamatory articles

May 10, 2013
Dina Pule

Minister of Communications Dina Pule has lodged a formal complaint with the Press Ombudsman in relation to the “smear campaign being waged against her by the Sunday Times”.

In a press statement the Department of Communications (DoC) said that the Sunday Times continues to publish false allegations against Pule.

“This is despite the ongoing processes by the Parliament’s Ethics Committee and the Public Protector. The Sunday Times seems hell-bent on influencing the outcomes of these processes,” the DoC said.

“The latest fabricated story was published by the Sunday Times on 5 May 2013 in which the newspaper claimed that Minister Pule had sent a lawyer and a government official to apologise to the Sunday Times.”

The DoC highlighted that Pule has not apologised to the Sunday Times, and has no intention to do so.

“The individuals mentioned by the Sunday Times do not represent Minister Pule. The Sunday Times even went further to allege that one of the individuals concerned is Minister Pule’s lawyer. This is false.”

The DoC went on to say that the Sunday Times editors “foolishly published the story without even checking the facts”.

“Shockingly, the Sunday Times reported about this without even seeking a response from Minister Pule on the specific allegations,” the DoC said.

“This is a fabrication which is consistent with what the Sunday Times has been doing for many months. It is another example of shoddy journalism which has become a norm at the Sunday Times.”

Pule did not request anyone to represent her.

Dina Pule will not apologize (from SAPA)

Communications Minister Dina Pule will not apologise to the Sunday Times, her department said on Friday.

“For the record, minister Pule has not apologised to the Sunday Times, and has no intention to do so,” department spokesman Siyabulela Qoza said in a statement.

He was responding to an article published in the newspaper on May 5 that less than 24 hours after Pule held a news conference about a smear campaign against her, she sent her lawyer to apologise to the journalists involved.

Attorney Ronnie Bokwa allegedly told the newspaper Pule’s right-hand man, deputy director-general Themba Phiri, contacted him on the day of the news conference to broker an “armistice”.

“He told me things were placed in the public space by the minister that should not have been placed in the public domain… We have wronged the Sunday Times,” Bokwa was quoted as saying.

Qoza said the individuals mentioned in the article did not represent Pule.

“The Sunday Times even went further, to allege that one of the individuals concerned is minister Pule’s lawyer. This is false,” he said.

“Sunday Times editors foolishly published the story without even checking the facts. Shockingly, the Sunday Times reported about this without even seeking a response from minister Pule on the specific allegations.”

Qoza said Pule did not ask anyone to represent her.

Sunday Times editor Phylicia Oppelt defended the story.

“We stand by our story,” she said in an e-mail.

“Ronnie Bokwa, an attorney who is known to us, told us explicitly that he represented minister Dina Pule.”

Oppelt said Bokwa had invited them to talk in a room at the Intercontinental Hotel in Sandton, Johannesburg, which was booked in the minister’s name.

“A senior official in her department, deputy director-general Themba Phiri, joined us,” she said.

“Phiri apologised on behalf of the minister for her inability to join us. She [Pule] now seems to suggest that Bokwa and Phiri were on a frolic of their own.”

At the press conference on April 22, Pule claimed the newspaper wrote a series of articles about her as part of a smear and blackmail campaign.

She alleged that business people linked to the newspaper had a vested interest in trying to secure a multi-billion rand set-top-box tender and were willing to do anything to get it.

Set-top-boxes are required for the move from analogue to digital TV broadcasting.

Pule said high-profile business people and politicians tried to force her into making decisions in their favour.

She detailed several stories written about her which, she claimed, sought to project her as a corrupt minister who could be bribed with a pair of shoes.

She also allegedly gave tenders to a boyfriend, meddled in tender processes, and interfered in the appointment of officials to the boards of state-owned enterprises.

More about Dina Pule

No apology to Sunday Times, says minister Pule

Pule apologises to Sunday Times through lawyer

Pule caught lying: report

Phosane Mngqibisa is not my boyfriend: Dina Pule

Pule reveals blackmail plot

Tags: Dina Pule, Headline, Sunday Times

Free Email Newsletter:
Subscribe

Shutterstock is the image partner of MyBroadband – technology images can be found here

Join the conversation

Connect with MyBB

twitterfacebookandroidappleblackberrynewsletterfeed

Poll

Are you working over the festive season?

View Results

Loading ... Loading ...

More News

Parkhurst 1Gbps fibre-to-the-home speeds tested

Fibre

A managing member of one of the ISPs offering services in Parkhurst was among the first to receive a 1Gbps fibre line, and he sent us his speedtest

FPB’s plan for online content regulation in South Africa

Cyber Government online security privacy

The Film and Publication Board says no one is being sidelined and there will be ample opportunity to discuss and change the policy document

How to avoid an email horror story

ashleymadison

When you are writing an email, imagine that it will inevitably one day end up on the Internet for everyone to see

Eskom’s R1.4 billion lunch bill

Eskom

According to reports, Eskom has awarded two catering contracts to the tune of R1.4 billion to ensure Medupi and Kusile workers are fed

Free MyBroadband Newsletter:
Subscribe
X
bool(true)