Press Council of SA cannot probe Sunday Times

The Press Council of SA has told the communications department it cannot investigate a complaint of unethical conduct by Sunday Times reporters

May 27, 2013
Wisani Ngobeni

The Press Council of SA has told the communications department it cannot investigate a complaint of unethical conduct by Sunday Times reporters, a spokesman said on Monday.

The council had said it had “no powers” to investigate, department spokesman Wisani Ngobeni said in a statement.

In a letter to the department, the council wrote: “Unfortunately we are unable to deal with this complaint as the issue of unethical conduct by the editor is not covered by the Press Code. This matter can only be dealt with by the publication itself.”

Ngobeni said the response raised serious questions about the efficacy of the Press Council of SA, under which the Press Ombudsman falls, in dealing with malpractice in the press.

“This effectively means that all complaints about journalistic malpractice must be referred to the transgressors of the Press Code of ethics,” he said.

Ngobeni said he had written to the council asking it to investigate the conduct of Sunday Times editor Phylicia Oppelt.

This was in reaction to a report that she gave the Democratic Alliance documents to hand to Parliament’s ethics committee, which is conducting an inquiry into Communications Minister Dina Pule.

Oppelt told City Press she had felt obliged to do so because the Sunday Times was concerned the committee “might reach a finding based on partial or incomplete evidence”.

At the time of the report, Ngobeni said that, as a result, the Sunday Times was “no longer just the messenger”, but had “become part of the story”. He cautioned that journalists not become “lapdogs for political masters”.

In April, Pule held a media conference at which she alleged that the Sunday Times was staging a smear and blackmail campaign against her.

She claimed business people linked to the newspaper had a vested interest in trying to secure a multi-billion rand set-top-box tender and were willing to do anything to get it.

Set-top-boxes are required for the move from analogue to digital television broadcasting.

Pule detailed several Sunday Times stories written about her which, she claimed, sought to project her as a corrupt minister who could be bribed with a pair of shoes.

In the articles she was accused of giving tenders to a boyfriend, meddling in tender processes, and interfering in the appointment of officials to the boards of state-owned enterprises.

More about Sunday Times vs Dina Pule

Sunday Times out to get us: DoC

Pule lied, and we have proof: Sunday Times

No apology to Sunday Times, says minister Pule

Pule reveals blackmail plot

Pule versus Shinn on criminal charges

Tags: Active, Dina Pule, Phylicia Oppelt, Sunday Times, Wisani Ngobeni

Free Email Newsletter:
Subscribe

Shutterstock is the image partner of MyBroadband – technology images can be found here

Join the conversation

Connect with MyBB

twitterfacebookandroidappleblackberrynewsletterfeed

Poll

Will you use an LTE service as a primary broadband connection if data costs are low enough?

View Results

Loading ... Loading ...

More News

SA broadband: really bad, and really good news

South Africa Fail

The latest Akamai State of the Internet report shows that South Africa has the worst broadband speeds in the EMEA region. However, there is some very good news as well

Twitter funds MIT social media study

Twitter-logo-new

Twitter Inc on Wednesday gave $10 million to the Massachusetts Institute of Technology for research that would explore how people use and achieve shared goals using social networks

Apple’s iOS 8 causing Bluetooth issues

iPhone 5s showing iOS 8

Apple Inc’s new mobile operating system iOS 8 is causing significant issues for some users who connect their phones to cars via Bluetooth

Publishers take on Google

A Google logo is seen at the garage where the company was founded on Google's 15th anniversary in Menlo Park, California

Internet giant Google said Wednesday it would remove news snippets and thumbnails of articles from several German news sites from its search results amid a legal battle with publishers

Free MyBroadband Newsletter:
Subscribe
X
bool(true)