R140 million for government WordPress website

A three year contract to redesign the Free State website will reportedly cost R140-million, the Sowetan reported on Monday

March 4, 2013
Government money small

The Free State provincial government spent R140 million on its website, it was reported on Monday, and a quick check reveals that the site is running on the open source WordPress platform.

Free State director general Elzabe Rockman signed a three-year contract to redesign the website in 2011, the Sowetan newspaper reported.

She had reportedly disputed the amount, claiming it was actually R40m.

The agreement was signed with businessman Tumi Ntsele, who reportedly holds tenders with several other provincial departments.

The Sowetan reported that the company was awarded the tender even though two other companies submitted significantly lower bids.

Etienne Bruwer, owner of web development company Jam Factory, told the newspaper the amount charged for the website was “ridiculous”.

“The company that is working on that site is probably making R3.5m profit a month,” he said.

Bruwer said the most paid for a website was R12m, by financial institutions which needed to protect sensitive information.

Ntsele told the newspaper opposition parties had an agenda against black businessmen and that the website’s cost was fair.

Update: The DA has issued a statement calling for a probe into the scandal. The full statement follows below.

The DA has asked the Auditor General to investigate Premier Ace Magashule’s abuse of R140 million for a Free State government website.

This follows a Sowetan exposé that Premier Magashule awarded a contract to businessman Tumi Ntsele to build the most expensive website in the history of South Africa.

The channelling of millions of public funds into propaganda projects is bigger than just this website, the DA recently revealed.

Premier Magashule is running a campaign to buy media influence and enriching his comrades in business at the same time.

The DA recently revealed how Premier Magashule spent R12 million on his own television channel in the last financial year.

The contract for Hlasela TV was awarded to the same person as the website tender, Mr Ntsele, a politically-connected businessman.

Mr Ntsele’s Letlaka Group also runs The Weekly newspaper which has long been propped up by Free State government funding, just like the New Age.

The DA previously revealed that the Premier’s Office is planning to roll-out a further 3 new propaganda newspapers in the Free State using public funds.

It is unacceptable that public funds are being used to prop up the image of a failing Premier while basic service delivery collapses in the Free State.

The DA will continue to campaign for the cancellation of these propaganda projects and for all irregularities to be investigated.

Reporting with Sapa

Tags: Elzabe Rockman, Etionee Bruwer, Free State Online, Headline, Tumi Ntsele, Wordpress

Anonymous News Tip
Free Email Newsletter:
Subscribe
X

Anonymous News Tip






Captcha image
Not readable? Change text.

sending

Shutterstock is the image partner of MyBroadband – technology images can be found here

Join the conversation

Connect with MyBB

twitterfacebookandroidappleblackberrynewsletterfeed

Poll

Are you using public WiFi hotspots to connect to the Internet in places like airports, restaurants or shopping malls?

View Results

Loading ... Loading ...

More News

MTN’s 79c per minute changes the game

MTN 79c

It’s notable that MTN’s gone from being attacked to the one doing the attacking

Single line of code that broke online security

OpenSSL

OpenSSL’s security loophole, dubbed Heartbleed, has revealed a fundamental truth about the internet: we should not take goodwill for granted

Sponsorship causes MTN tender investigation — report

MTN logo

MTN has considered a potential conflict of interest in extending a contract awarded to the company that manages its call centres, the Sunday Times reported

Black manufacturers will benefit from digital TV policy — DoC

Non-compliant DVB-T2 set-top box in South Africa

Spokesman for the department of communications, Siya Qoza, hits back at those critical of encrypted set-top boxes and his department

bool(true)