TopTV mess costing South Africa

Perhaps best known for its foray into ­pornography, TopTV’s anti-climax in the world of broadcasting has resulted in a little-known fact: South Africa has suffered a loss of almost R1.2-billion because of this venture, which critics say it should not have flirted with in the first place.

Three arms of government – the Industrial Development Corporation (IDC), the National Empowerment Fund (NEF) and the Development Bank of Southern Africa (DBSA) – with mandates ranging from job creation to black economic empowerment, placed their bets on pay-TV – and lost.

TopTV was launched in 2010 with 68% black ownership and an aim to provide South African viewers with more choice and affordability in an industry where high barriers to entry have prevented many South Africans from accessing subscription TV.

Given the success of Naspers’s MultiChoice platform and lack of competition in the industry, investors clambered in and contributed millions to support this new offering.

But things soon turned sour and, in October last year, the company was placed under business rescue. According to TopTV acting chief executive Eddie Mbalo, the broadcaster has between 140 000 and 145 000 subscribers. Original estimates were that the company would break even at 350 000 subscribers.

In all, the IDC, through a R890-million investment in On Digital Media (ODM) and TopTV, became the majority shareholder with more than 30%. The NEF invested R121-million and held an 11.4% shareholding, while the DBSA, which is wholly owned by the South African government, also became involved as a preferential creditor when it lent the company more than R200-million.

Eddie Mbalo
TopTV CEO Eddie Mbalo

Creating a stir

Recently, TopTV created a stir when it approached the Independent Communications Authority of South African for permission to air porn. On April 24, after a lengthy process, it gave permission to TopTV to broadcast three adult-content channels which, once running, are expected to be lucrative.

But it didn’t come soon enough for the pay-TV station. On April 30, shareholders adopted a business rescue plan that will result in Star Times, a Chinese pay-TV company, buying a 20% stake in the company for less than R100-million.

Through the formation of a company called Newco, Star Times will pay out creditors and restructure the company. The plan is structured in such a way that the 20% shareholding will effectively give Star Times 65% of the profit, leaving the remaining shareholders with just 35%.

For this share in the profit, Star Times is paying just R98.4-million, valuing the entire company at about R150-million. The result is that the IDC’s share in Newco will now be 5% and the NEF’s 1.45%. The DBSA will be paid out R30-million, while the rest of its loan will be converted to a 1.99% shareholding.

The three have made a collective R1.17-billion loss on their investment. The IDC’s stake of 5% is currently worth R7.5-million and it is likely to be paid out R7.7-million as a preference shareholder (an R874.8-million loss). The NEF’s 1.45% shareholding is worth R2.17-million (a R119.13-million loss on investment). The DBSA will get R30-miilion and its 1.99% shareholding is currently worth R3-million (a R176-million loss).

The IDC is an enabler of the ­government’s development agenda. Its mandate primarily includes creating new jobs, promoting economic growth and industrial development and being proactive in creating new industries.

The IDC said that this, its first investment in pay-TV, was in line with its “strategic rationale to invest in On Digital Media”, particularly to introduce choice for the consumer and penetrate the lower-income market, thereby making access to pay-TV products more affordable.

It said television broadcasting would replace radio as a priority area, “in line with the industrial policy action plan to invest in ­priority sectors”. The NEF, an arm of the department of trade and industry, between 2004 and 2010 provided R1.7-billion in funding to more than 220 businesses, an average of R7.7-million, suggesting that its R121-million investment in TopTV was large by its standards.

Choice to consumers

The NEF’s mandate is to be a catalyst for broad-based black economic empowerment. Hlengiwe Makhathini, NEF’s divisional executive of venture capital and corporate finance, said the investment was motivated by the fact that the “TopTV project created new capacity in the South African economy and contributes directly to the transformation of the pay-TV sector, thereby offering choice to consumers”.

She said it was the first such investment undertaken by the NEF but that each proposal for funding was considered on merit and the experience with TopTV would not necessarily prejudice other similar requests for funding.

Because the company is currently in business rescue, the fund said it would be incorrect to register its investment as a loss. Only the DBSA would have benefited had TopTV been liquidated as it was the preferential creditor.

However, it would have received only a portion of the money it was owed as the company does not have sufficient funds. The bank, which focuses on energy, water and transport infrastructure, said its mandate also extended to addressing market failure.

“ODM’s business model of diversifying competition in pay television content to South Africa consumers, in particular the targeted LSM [living standards measure] niche market, was seen as an opportunity to address the challenge of having one operator,” said DBSA communications manager Jacky Mashapu.

The bank said its loan was in support of an enterprise development initiative of the IDC and that “funding of this initiative forms part of the DBSA’s ICT [information communications technology] strategy”. It said its investment took the form of a senior secured loan, which was advanced only after the borrower had fulfilled the condition of ensuring that it had more than 200 000 subscribers on its books.

DBSA said it had made a specific impairment when ODM entered into business rescue but did not write off its claim against the company. It felt its debt for equity conversion [in Newco] should result in it recouping its original investment. The development bank itself posted a R370-million loss in 2011 and is being restuctured, which will result in it cutting almost 50% of its staff.


Adrian Saville
Adrian Saville

Whatever the reason the state saw fit to get mixed up in pay television, job creation was not one of them. In February 2012, TopTV, only employed about 320 people.

“If the imperative is employment creation, it is incredibly expensive funding,” said Adrian Saville, the chief investment officer at Cannon Asset Managers. With overall state funding adding up to R1.2-billion, that is approximately R3.7-million per job, compared to the R9-billion jobs fund which aims to create 150 000 over three years (at about R60 000 per job).

Historically, Saville said, the government had favoured investment in television, radio and newspapers. “The focus has been on television and radio specifically as these are seen as strategic assets although, in recent years, there has been substantial liberalisation and restructuring of the industry, particularly radio and television.”

He said the government might have made a good investment partner because the barriers to entry in the industry were high, “which means you need a capital partner who is going to be patient, quite long-sighted, not rushing at profit and have deep pockets. Government facilitation would also promote transformative ownership, whether by gender or colour, and may have some role to play in that regard.”

Saville said investing in such a venture was a good idea if it was done correctly, and, although the entry of Star Times was not first prize, TopTV was in “a better position than where they were before business rescue”. The authorisation to air adult content would also probably prove ­”incredibly lucrative”.

Last month, the M&G Online reported that Mergan Moodley, the founder of On Digital Media, said he was “very concerned” that the IDC had run the company into the ground for the sole purpose of offering it to prospective Chinese investors for “nothing”. He said it was a sad reflection of how “political meddling and stakeholder interference is destroying the broadcast industry”.

The IDC responded, saying the allegations were “without substance whatsoever” and that the IDC “had at all times acted as a responsible shareholder”.

Eustace Davie, a director of the Free Market Foundation, said government participation was a threat to economic growth and “the South African government is steadily intruding on the private sector and taking up an increasing part in the economy”.

He said the 2013 index of economic freedom found Hong Kong to have the freest economy in the world, while South Africa fell under the “moderately free” category, moving down world rankings from 64th in 2009 to 74th today.

“Government gets involved in newspapers, radio and TV only in order to broadcast its message,” Davie said. “Competition from a totally private TV service or radio station does make it behave better.”

Source: Mail & Guardian

More on TopTV

StarTimes to take over TopTV

TopTV to proceed with StarTimes bid

MultiChoice planning to help TopTV

Porn TV channels for SA coming

TopTV prices to be halved: StarTimes

Latest news

Partner Content

Show comments


Share this article
TopTV mess costing South Africa